SEGON COMUNICAT – PDU LOGIS EMPORDÀ

Ahir dia 01/07/2024 va tenir lloc a la seu d’Incasol a Barcelona, la reunió sol·licitada pels Ajuntaments de Fortià, Garrigàs, Palau de Santa Eulàlia, Sant Miquel de Fluvià i Siurana,  per parlar del Pla Director Urbanístic Logis Intermodal Empordà. A la reunió han estat presents la Direcció General d’Ordenació del Territori, Urbanisme i Arquitectura i director de l’Incasol, Sr. Agustí Serra, el subdirector general d’Actuacions Urbanístiques del Departament de Territori i Sostenibilitat, Sr. Josep Armengol, i la directora d’operacions de l’Institut Català del Sòl, Sra. Elisabet Cirici. 


Antecedents:  

Alternativa 0

 

Alternativa 3

 

L’avanç defineix tres alternatives de creixement del sòl industrial i l’ Incasol proposa la número 3, que contempla 166 hectàrees de nou sòl industrial i un canvi d’ús de l’espai reservat per a “infraestructures ferroviàries” actualment al Far d’Empordà. Aquest fet contrasta amb la planificació inicial, estratègicament pensada per la seva proximitat a les vies de comunicació terrestre (N-II, AP7, cinturó de ronda de Figueres, C31 i C260). 

L’avanç presentat no contempla tres alternatives reals, ja que en totes elles traslladen la intermodal al mateix lloc, fora del terme municipal del Far d’Empordà i sense explorar d’altres espais disponibles a l’oest de Vilamalla,  proposant una única reserva de sòl a la perifèria del polígon situada al sud-est de Vilamalla, amb la meitat del terreny necessari sobre el nucli de Tonyà, municipi de Garrigàs. 

La plana de l’Empordà i els pobles de l’entorn est, quedaran trinxats per la necessitat futura de construir noves vies de comunicació per arribar a una intermodal que expulsen fora del polígon que la necessita i de les carreteres de comunicació preexistents. 

El projecte d’estació ha de ser redactat i aprovat per ADIF, qui encara no ha començat els treballs. Aprovar l’opció 3 significa que, quan arribi el moment de reflexionar-hi, la intermodal ja no tindrà l’espai possible al Far d’Empordà, que s’haurà convertit en un polígon industrial. 


Els Ajuntaments hem traslladat el descontentament del territori tan pel que fa al creixement del polígon industrial, com a la reserva de sòl per la futura ubicació de la Intermodal Ferroviària, i especialment amb el procés de treball emprat que ha exclòs de participació política i estratègica als pobles de l’entorn directament o indirectament afectats pel Pla. 

Hem defensat i justificat que l’alternativa proposada és un error pel territori i que cal tornar a l’opció inicial “Alternativa 0” i començar el procés de cap i de nou, amb una construcció conjunta amb totes les parts. 

El Departament i l’Incasol han admès l’error inicial i es comprometen a crear una taula de treball amb tots els ajuntaments afectats, creant una comissió tècnica i una comissió executiva. També convocaran una propera reunió amb el Departament d’Infraestructures de la Generalitat i es faran les consultes pertinents a ADIF. S’han compromès a que l’aprovació inicial del pla director quedi aturada i condicionada a tenir un consens amb totes les parts implicades. 

El Departament de Territori i  l’Incasol han mostrat bona predisposició i estarem amatents a l’esdevenir d’aquestes taules. Mentrestant, els ajuntaments continuem treballant i hem sol·licitat reunió amb la consellera de Territori i compareixença d’aquesta al Parlament per poder mantenir el millor espai de negociació possible. 

 

Noticia relacionada: 01/06/2024 COMUNICAT EN RELACIÓ AL PDU LOGIS EMPORDÀ